Forum: Wonen in Dieperhout
Dit is een besloten forum. Registreer je om toegang te krijgen tot het forum.

Zonnepanelen (collectief)

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: Zonnepanelen (collectief)

Post by Basvanzelst on Sun Jan 29, 2017 8:40 am

Dag Alex, dag allen,

Anouk, Jean Paul en Thomas zijn gisteren samen langsgegaan. Ik ben ze net misgelopen maar belde wel al kort met Thomas.

Zonder voor anderen te willen spreken/schrijven; wij zijn enthousiast over de mogelijkheden. Groene-woningen biedt een compleet systeem aan maar je kunt ook onderdelen daarvan afnemen en eventueel later andere componenten toevoegen (met name de zonnecollectoren).

Hoewel Anouk, Jean Paul en Thomas een technische achtergrond hebben en daarom ongetwijfeld veel beter kunnen uitleggen waar het om gaat dan deze voormalig rechtenstudent, begrijp ik het verhaal als volgt.

1) De basis van het systeem is de warmtepomp. De warmtepomp bestaat uit twee onderdelen: (a) de buiten-unit (warmtewisselaar) die de lucht naar binnen zuigt waar (b) de warmtepomp de warmte uithaalt. Die warmte wordt gebruikt om een vloeistof te verwarmen die door de leidingen van de (vloer)verwarming wordt gepompt en zo je woning verwarmt. Het systeem is energie-efficiënt omdat het werkt op een lage temperatuur (28 C) terwijl een gasgestookte CV het water op 60 C brengt, wat meer energie kost.
2) De tweede component is een boiler: een groot vat met water dat door de warmte uit de warmtepomp wordt verwarmd. Groene-woningen biedt kort en goed twee systemen aan: een boiler van dezelfde producent als die van de warmtepomp (de Duitse firma Remko) en een boiler van het Oostenrijkse bedrijf Forstner. Die laatste is efficiënter en biedt ook de mogelijkheid andere warmte-opwekkende systemen aan te sluiten (CV-haard, pellet kachel, systeem dat de warmte via je mechanische ventilatie gebruikt).
3) De warmtepomp maakt gebruik van elektriciteit. Mij werd voorgerekend dat dit ongeveer EUR 400 per jaar zou zijn. Die stroom kun je van het net halen, maar ook opwekken via zonnecollectoren. Dat biedt Groene-woningen ook aan. Dan ben je geheel onafhankelijk van externe energie (en heb je feitelijk alleen nog een wateraansluiting nodig).

De kosten van het systeem zijn afhankelijk van allerlei factoren (hoeveel stroom gebruik je, hoe is het dak van je huis georiënteerd, hoe uitgebreid wil je het hebben). Daar valt in algemene zin niet veel meer over te zeggen dan dat de warmtepomp ongeveer EUR 10.000 kost en het hele systeem met alle toeters en bellen (waaronder een waterzuiveringssysteem dat kalk behandelt en zo je systeem schoonhoudt) tussen de EUR 15.000 en EUR 20.000 (alles inclusief de installatie).

Dat is natuurlijk veel geld. Tegenover de investering staat (i) kostenbesparing van in ons geval al snel EUR 1.500 per jaar; (ii) energie-onafhankelijkheid; (iii) geen milieubelasting - wat ons sterk aanspreekt - en (iv) waardeverhoging van je huis.

Lang verhaal kort: ik heb Groene-woningen gevraagd een aantal data op te geven waarop zij een informatieavond kunnen organiseren. Ik zal die data/datum dan via het forum en facebook communiceren. Het heeft de voorkeur met een zo groot mogelijke groep in te kopen (schaalvoordeel: de genoemde prijzen gaan uit van individuele aanschaf). Daarnaast is het met een grotere groep makkelijker met Smits communiceren. Daarbij wel de opmerking dat het systeem niet allerlei bouwkundige aanpassingen vereist, dus Smits hebben we niet per se nodig (met uitzondering van de vloerverwarming, die je waarschijnlijk wel bij Smits moet afnemen).

Tot zover deze samenvatting. Anouk, Jean Paul, Thomas: vul vooral aan waar (ongetwijfeld) nodig! Bij vragen kun je me ook altijd even bellen: +31 6 113 88 570.

Vriendelijke groet, ook namens Maris,
Bas

Basvanzelst

Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 2016-12-18

Back to top Go down

Post by Thomas Hankemeier on Sun Jan 29, 2017 11:17 am

Dag Bas,
dank je voor de goede samenvatting, en helemaal mee eens om een avond met allen geïnteresseerden met hun de details te bepreken. We waren ook enthousiast over het systeem, en willen graag dit (of een alternatief systeem) in het huis hebben.
Misschien nog ter aanvulling: van de warmtebuffer/boiler kan je water met verschillende temperaturen aftappen. Zo kan de vloerverwarming op 28C werken, en de radiatoren op een iets hoger temperatuur. Wel heb je efficiëntere (lage temperatuur) radiatoren nodig: of die Smits ook gebruikt weet ik niet, ik heb Bea al gevraagd. En het stroomnet heb je nodig als buffer: je levert stroom als je die niet nodig hebt om de boiler te verwarmen, en gebruikt stroom als je niet voldoende opwekt. De warmtepomp werkt tot -8C efficient, daaronder moet de boiler met stroom bij verwarmt worden. Je zult het dus nooit te koud hebben.
groet, Thomas

Thomas Hankemeier

Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 2016-12-28

Back to top Go down

Post by Basvanzelst on Sun Jan 29, 2017 2:20 pm

Allen,

Inmiddels kreeg ik een reactie van Groene-woningen.nl. Zij kunnen een informatie-avond verzorgen op de volgende dagen:

maandag 30 januari
dinsdag 31 januari
woensdag 1 februari (na 19:00)
donderdag 2 februari (na 19:00)
vrijdag 3 februari (na 20:00)
Zaterdag ochtend 4 februari (tot 12:00)
Maandag 6 februari (na 19:00)

Misschien het meest praktisch als je mij een mailtje stuurt wanneer je interesse hebt met daarbij de dag(en) van je voorkeur. Mijn mailadres is basvanzelst@gmail.com. Bij vragen: 06 113 88 570.

Met vriendelijke groet,
Bas
Ps Ik zal dit berichtje ook op facebook posten.

Basvanzelst

Back to top Go down

Post by JP Corel (7) on Sun Jan 29, 2017 8:39 pm

Hallo, wij waren ook enthousiast over groene-woningen.nl. Ze hebben veel in huis en we kregen goed advies. En Bas, dank voor de samenvatting en het snelle regelen van de bijeenkomst.

Wij willen onze woning in elk geval voorbereiden op all-electric. Dat betekent o.a. lage temperatuurverwarming dmv vloerverwarming of lage temperatuur radiotoren. Het eerste is het meest comfortabel. Van Bea hebben we echter al begrepen dat SBB aan beide opties niet wilt meewerken. Via SBB is alleen vloerverwarming beneden mogelijk. Het lijkt mij dan gunstiger om alles in 1x achteraf te laten doen door een andere partij. Groene-woningen vertelde dat het in dat geval gunstig is we SBB ertoe kunnen bewegen de dekvloer niet aan te leggen.
Aandachtspunt is wel vloerverwarming in combinatie met natuurlijke ventilatie; dit kan gepaard gaan met tocht- en koudeval. Waarschijnlijk dat het bij de zelfregelende roosters die wij hebben wel meevalt, maar het is goed om hier allert op te zijn.
Groene-woningen.nl vertelde dat het omslagpunt waarop een warmtepomp positief uitvalt ten opzichte van een gasketel ligt bij een verbruik vanaf 2000 kuub. Aangezien wij momenteel zo'n 1100 kuub gas per jaar gebruiken (in een niet-energiezuinige woning) lijkt een warmtepomp voor ons nu financieel niet gunstig. We zouden wel graag zonnepanelen nemen. Voor onze woning aan de houtlaan geldt dat we op het achterdakvlak (zuid-oost-oost bij 46 graden dakvlak) 85% rendement kunnen halen.
Groeten Jean-Paul en Anouk

JP Corel (7)

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 2017-01-01

Back to top Go down

Post by Basvanzelst on Mon Jan 30, 2017 10:29 am

Allen, ik wil vanavond Groene-woningen.nl een berichtje sturen over de beschikbaarheid van alle geïnteresseerden. Als je mij voor die tijd wil laten weten (basvanzelst@gmail.com) wanneer je beschikbaar bent dan kan ik dat meenemen. Vriendelijke groet, Bas

Basvanzelst

Back to top Go down

Post by Basvanzelst on Tue Jan 31, 2017 4:04 pm

Allen,

Gisteren heb ik contact gehad met Stefan van der Laan van Groene-woningen. Komende maandag zes februari is de dag geworden waarop de informatie-avond zal plaatsvinden. Ik zal daar op Facebook nog een evenement voor maken.

Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen die zich had gemeld kan op de zesde. Met Stefan sprak ik af dat er een extra informatie-avond komt voor de mensen die niet kunnen. Voor nu wil ik iedereen oproepen - ook zij die zich nog niet als geïnteresseerde meldde - te proberen zich voor de zesde vrij te maken. Lukt dat niet dan gaan we als gezegd wat anders regelen.

Tot slot: plaats van handeling is Valkenburgseweg 28b Katwijk vanaf 19.30.

Vriendelijke groet,
Bas

Basvanzelst

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top